Sök:

Sökresultat:

25330 Uppsatser om Samarbete kring ämnesinnehćll - Sida 1 av 1689

(En)samarbete i slöjden? : En observationsstudie om hur elever samarbetar i skolslöjden.

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur elever samarbetar i skolslöjden och vilka funktioner detta samarbete fyller. Genom att observera hur elever i Ärskurs nio samarbetade under slöjdlektionerna samlades material till studien in, material som sedan analyserades och kategoriserades.Resultatet av analysen blev fyra kategorier, eller typer av samarbete;Kunskapsförmedlande samarbete, Diskuterande samarbete, Samarbete nÀr den egna kroppen inte rÀcker till samt BekrÀftande samarbete. Analyser gjordes Àven av hur tillgÀngliga lÀrarna var under de olika lektionerna och hur detta kan ha inverkat pÄ elevernas samarbete, samt rummet och arbetsmiljöns förmodade inverkan..

Samarbete inom gymnasieskolans teaterÀmne

Den hÀr litteraturstudien fördjupar sig i hur forskningen beskriver samarbete inom gymnasieskolans teaterÀmne. Genom att undersöka hur aktuell forskning diskuterar samarbete inom teaterundervisningen vill studien erbjuda en utökad förstÄelse för olika aspekter av samarbete i skolans teaterÀmne. Studien visar att forskningen huvudsakligen ser samarbete i teaterÀmnet som viktigt och anvÀndbart, och olika aspekter av samarbete utkristalliserar sig. Styrdokumenten nÀmner frekvent samarbete, men en utvecklad definition saknas. En fördjupad förstÄelse för samarbetets olika aspekter skulle ge teaterlÀrare bÄde verktyg i det praktiska arbete och underlÀtta betygsÀttning..

Kan du fylla pÄ limtuberna...? : Tankar frÄn pedagoger i skolan kring yrkesroller, samarbete och utbildning

I Lpo94 finns skrivet att arbetet mellan pedagoger i skolan ska grundas pÄ samarbete. FörutsÀttningarna för att kunna arbeta ihop Àr att pedagogerna har vÀl beskrivna arbetsuppgifter och tydliga yrkesroller. Syftet med studien var att söka kunskap om förskollÀrare, fritidspedagoger och lÀrares tankar kring varandras yrkesroller, samarbete och utbildning. Vi valde att göra intervjuer pÄ kvalitativ grund eftersom vi sökte ta reda tankar och personliga erfarenheter. Respondenterna valdes genom ett strategiskt urval.

Helhetssyn och samarbete kring ÀmnesinnehÄll : En studie om biologiÀmnets innehÄll genom grundskolan

I studien undersöks vilket innehÄll mellan- och högstadielÀrare uppger att eleverna ska bearbeta under Ärskurs 4-5. Deras utsagor ger ökad kunskap om hur samsynen ser ut pÄ ÀmnesinnehÄllet i biologi i rektorsomrÄdet vilket sedan kopplas till om det önskas eller finns ett stadieövergripande samarbete i den hÀr frÄgan. Till studien har ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnds och intervjuer har genomförts för att ge underlag till studien. I resultatet framgÄr det att omrÄden kring kroppen, artkunskap och miljö ses som centralt innehÄll i Ärskurs 4-5, men stor vikt lÀggs ocksÄ pÄ upplevelser och lustfyllt lÀrande. LÀrarna frÄn de olika stadierna talar dock inte med en gemensam röst nÀr det kommer till vilket djup innehÄllet ska ha.

Möjligheter och hinder i samarbetet mellan förskola och barnhabilitering : Involverad personals syn pÄ sitt gemensamma arbete

Detta sjÀlvstÀndiga arbete i lÀrarutbildningen handlar om hur samarbetet mellan förskola och barnhabilitering kan se ut. Arbetet belyser de inblandades Äsikter och tankar kring ett samarbete prÀglat av samsyn och kommunikation.Kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts och ett antal intervjuer med förskolechefer, pedagoger samt en logoped pÄ barnhabiliteringen har genomförts. Dessa verksamheter besöktes för att fÄ en djupare förstÄelse för intervjupersonernas syn pÄ samarbetet. FrÄgestÀllningarna berör fördelning av ansvar, samarbete, kommunikation och verksamheternas roller. Slutligen stÀlldes frÄgan hur de olika professionerna ansÄg att ett idealt samarbete skulle se ut.Resultatet visar tydligt att ett samarbete Àr beroende av intresse och kommunikationen mellan de inblandade.

SAMARBETA MERA : En aktionsforskning med syfte att utveckla och stÀrka elevernas medvetenhet kring deras samarbete i klassrumssituationen.

Vi har genomfört ett utvecklingsarbete som bygger pÄ aktionsforskning. MÄlet med vÄrt utvecklingsarbete har varit att öka elevernas medvetenhet kring samarbete i klassrummet med betoning pÄ samtal, lyssnande och social interaktion. VÄr aktionsforskning har varit av den kvalitativa formen. Vi har anvÀnt oss av loggbok, observationer, frÄgeformulÀr och utvÀrderande gruppsamtal för att dokumentera progressionen. Eleverna har fÄtt arbeta i grupp och samtalat i cirkel.

Internationellt samarbete kring ursprungsbefolkning : En studie av Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet

Med utgÄngspunkt ur internationellt samarbete i Arktisregionen, analyserar och jÀmför denna studie de tvÄ samarbetsinstitutionerna Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet. Syftet med studien Àr att analysera vilka ÄtgÀrder och riktlinjer som institutionerna vidtagit och beslutat om för att hantera frÄgor gÀllande regionens ursprungsbefolkning, samt att analysera och bedöma samarbetets effektivitet. Studien bygger pÄ ett etablerat teoretiskt ramverk om internationella regimer och analysen tÀcker tidsperioden frÄn institutionernas grundande till och med Är 2011. Studien anvÀnder sig av kvalitativ textanalytisk metod för att undersöka och analysera de bÄda institutionernas officiella dokument. Resultatet av studien visar att Arktiska rÄdets samarbete gÀllande ursprungsbefolkning bedöms som effektivt, medan BarentsrÄdets samarbete kring ursprungsbefolkning bedöms som ineffektivt..

SAMARBETE I CSCW-MILJÖER

VĂ„rterminen 2006.

Gemensamma mÄl bland frÀmlingar i en komplex virtuell miljö : En kvalitativ studie kring spel och samarbete

Studier kring spel har under de senaste tio Är fÄtt stort genomslag i den akademiska vÀrlden. Datorspels pÄverkan pÄ mÀnniskans kognitiva förmÄgor har visat sig vara signifikant, Àven om övriga effekter av datorspel Ànnu diskuteras av forskare. Studier kring spel har gjorts, frÀmst inom Massive Multiplayer Online (MMO) genren, men Àven nÄgra First Person Shooter- spel (FPS) Àven om fokus dÄ varit professionella spelare. Undersökningens fokus var att studera hur samarbete uppstÄr i spel dÄ icke professionella datorspelare spelar spel, men Àven studera vilken roll samarbete har i publika spel. Olika datainsamlingsmetoder anvÀndes för att stÀrka eventuella resultat.

Samarbete i förskolan

Föreliggande arbete Àr ett examensarbete utfört vid LuleÄ Tekniska Universitet, Sverige. Syftet med denna studie var att studera förskollÀrarens instÀllning till samarbete mellan barnen. För att forska kring detta har vi anvÀnt oss av en kvalitativ intervju med fyra pedagoger samt observationer av förskoleverksamheten. I vÄr undersökning har vi utgÄtt frÄn lÀroplanen och litteraturstudier. Resultatet visar att förskollÀrare vill att samarbete ska genomsyra deras verksamhet och att samarbete mellan barn Àr utvecklande pÄ mÄnga olika sÀtt.

Intermediate domain? : En intervjustudie med förskollÀrare

Den hÀr uppsatsen handlar om hur förskollÀrare idag upplever samarbetet mellan förskola och hem, deras beskrivning av förutsÀttningar för ett gott samarbete och vilken betydelse den nya reviderade lÀroplanen (Lpfö98/10) har för samarbetet.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur förskollÀrare upplever samarbetet hem- förskola. Den empiriska delen grundas pÄ sex intervjuer med förskollÀrare som har avlagt sin examen under fyra olika decennier. Intervjuerna har genomförts med fokus pÄ att lyfta fram deras syn pÄ de barndomssociologiska begreppen being och becoming (med svensk översÀttning varandesyn och projektsyn) och frÄgor kring just samarbetet förskola - hem.De fyra teman som uppstod ur analys av intervjuresultatet var: 1. VÀxelverkan mellan being och becoming, 2. Samarbete pÄverkat av den dagliga dialogen och förskollÀrares uppdrag, 3.

ModersmÄlslÀrares och klasslÀrares syn pÄ samarbete

ModersmÄlslÀrare och klasslÀrares syn pÄ samarbete.

Mikrobryggerier: En studie om horisontellt samarbete

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka om det finns nÄgot samarbete mellan de svenska mikrobryggerierna, samt att titta vidare pÄ hur detta samarbete kan tÀnkas se ut. Datainsamling har skett i form av fyra delvis strukturerad telefonintervjuer med bryggerier i olika storlekar. Bryggerierna som deltagit i arbetet Àr Oceanbryggeriet, Gamla SlottskÀllans Bryggeri, Kallebryggeriet och OppigÄrds Bryggeri. För att besvara syftet har tre huvudomrÄden undersökts: samarbetsomrÄden, vilken typ av samarbete det handlar om och slutligen anledningen till samarbetet. Resultatet har varit ganska spritt, men tyder pÄ att det samarbete som sker Àr av primÀr informell struktur, men att föreningen Sveriges SmÄbryggerier har, sedan sin start 2008, inkluderat en stor andel av bryggerierna och börjat skapa ett mer formellt samarbete mellan bryggerierna..

Pedagogers arbete med sprÄkutveckling : En jÀmförande studie kring samarbete och samlokalisering

Syftet med studien var att ÄskÄdliggöra nÄgra pedagogers arbetssÀtt och Äsikter kring barnens sprÄkutveckling i förskolan och förskoleklass. Vi ville Àven undersöka om det fanns nÄgot samarbete mellan verksamheterna kring barnens sprÄkutveckling. Slutligen var vÄr avsikt att ta reda pÄ om pedagogerna anser att samarbetet hÀmmas om verksamheterna inte Àr samlokaliserade. För att söka reda pÄ liknande undersökningar som gjorts tidigare, anvÀnde vi oss av Internet. Vi anvÀnde oss av sidan www.uppsatser.se dÀr vi skrev in barn, sprÄkutveckling och samarbete.

Pedagogiskt ledarskap : Ett tydliggörande av rektorns uppdrag och ansvar?

Den hÀr uppsatsen handlar om hur förskollÀrare idag upplever samarbetet mellan förskola och hem, deras beskrivning av förutsÀttningar för ett gott samarbete och vilken betydelse den nya reviderade lÀroplanen (Lpfö98/10) har för samarbetet.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur förskollÀrare upplever samarbetet hem- förskola. Den empiriska delen grundas pÄ sex intervjuer med förskollÀrare som har avlagt sin examen under fyra olika decennier. Intervjuerna har genomförts med fokus pÄ att lyfta fram deras syn pÄ de barndomssociologiska begreppen being och becoming (med svensk översÀttning varandesyn och projektsyn) och frÄgor kring just samarbetet förskola - hem.De fyra teman som uppstod ur analys av intervjuresultatet var: 1. VÀxelverkan mellan being och becoming, 2. Samarbete pÄverkat av den dagliga dialogen och förskollÀrares uppdrag, 3.

1 NĂ€sta sida ->